Slottets salar

Slottets salar kallas Representationsvåningar. De rummen används när Kungen och Drottningen tar emot besök eller har middagar.

Till Representationsvåningarna hör Festvåningen, Bernadottevåningen, Gästvåningen, Rikssalen och Ordenssalarna.

Festvåningen består av nio så kallade paradrum, alltså väldigt stora och pampiga rum.

Rummen används till exempel vid middagar och möten med regering och riksdag.

I Festvåningen finns Konseljsalen, som ursprungligen var Gustav III:s matsal på 1700-talet. Här finns också Gustav III:s så kallade paradsängkammare och Karl XI:s galleri från 1600-talet.

I Festvåningens sista rum finns slottets balsal. Rummet är mer känt som Vita Havet.

Bernadottevåningen används vid utdelning av medaljer och vid andra högtidliga tillfällen. I Bernadottevåningen kan man se slottets äldsta historia fram till 1754.

Här finns även Pelarsalen, med inredning från 1780-talet, och Viktoriasalongen, från 1800-talet.

På detta våningsplan finns också gallerier med tavlor på medlemmar av kungafamiljen från äldre tid och fram till i dag.

På Bernadottevåningen finns till sist ett helt nyinrett rum från 1998: Kung Carl XVI Gustafs Jubileumsrum.

I Gästvåningen finns möbler i olika stil och ålder. De flesta är från 1700- och 1800-talet. Gästvåningen används i dag som bostad för statschefer som kommer på besök.

Rikssalen används sedan 1700-talet för högtidliga möten. Fram till 1975 var det här Kungen öppnade Sveriges riksdag varje år. I Rikssalen finns en stor sevärdhet: drottning Kristinas silvertron (från mitten av 1600-talet).

I Ordenssalarna finns en utställning som visar de kungliga ordnarna

En orden är en utmärkelse som kungen delar ut.

Ordenssalarna består av fyra salar, en sal för varje orden: Serafimerorden, Svärdsorden, Nordstjärneorden och Vasaorden.

Bilden ovan:
Karl XI:s galleri i Festvåningen.
Foto: Alexis Daflos/Kungligaslotten.se

Rikssalen är placerad mittemot slottets kyrka. Foto: Kungligaslotten.se

Inför besöket

Guidade visningar Öppet idag 10.00-17.00

Att följa med på en guidad slottstur gör besöket till en extra upplevelse. Våra kunniga guider levandegör föremålen och sätter dem i sitt...

Läs mer
För barn Öppet idag 10.00-17.00

Slottets stora paradvåningar, de medeltida valven i Museum Tre Kronor och kungakronorna i Skattkammaren är spännande besöksmål för barn. ...

Läs mer

Kommande händelser

Författaren Christopher O’Regan tar oss tillbaka till det sena 1700-talet och en av de mer omskrivna händelserna i Sveriges historia – mo...

Köp biljett

Nyfiken på ett av Europas största slott? Och varför det är så stort? Kvällens temavisning lär oss om slottets funktion genom tiderna.

Köp biljett

Följ med ner i Skattkammaren och lär dig mer om hur riksregalierna används idag. På nära håll får du se de kronor som har använts i samba...

Köp biljett

Upptäck mer om Kungliga slottet

Paradrum Öppet idag 10.00-17.00

Representationsvåningarna på slottet är samlingsnamnet för de magnifika paradvåningar som används vid Kungens och Drottningens representa...

Läs mer

I dunkla källarvalv på Kungliga slottet förvaras monarkins viktigaste symboler – Riksregalierna, som alla visar prov på fascinerande och ...

Läs mer

Museum Tre Kronor är museet om slottets äldsta historia, från försvarsborg till renässansslottet som förstördes i en våldsam brand år 1697.

Läs mer
Slottsboden Öppet idag 10.00-17.00

Slottsboden är en unik present- och souvenirbutik på Kungliga slottets yttre borggård med produkter som har anknytning till föremål i de ...

Läs mer
Gustav III:s antikmuseum Öppet idag 10.00-17.00

Välkommen till ett av Europas äldsta publika museer som öppnades redan år 1794. Skulpturerna som köptes in av Gustav III, visas i slottet...

Läs mer

Kungliga slottets kyrka visar prov på arkitektur, inredning och konstverk av några av sin tids främsta mästare – Nicodemus Tessin den yng...

Läs mer

Artiklar och film

Genom tiderna har kungafamiljen uppmärksammat och stöttat svenskt konsthantverk. Märta Måås entreprenörskap är ett exempel. Redan 1924 ti...

Läs mer

Märta Måås-Fjetterström efterlämnade över 700 mönster. Med hennes skisser lever hantverket och kulturarvet vidare.

Läs mer

Hösten 2019 öppnar en stor utställning på Kungliga slottet där besökaren välkomnas att vandra genom Märta Måås-Fjetterströms vävda värld.

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Öppet idag 10.00-17.00

Många frågar om

  • Kan jag ta med min barnvagn in på de kungliga besöksmålen?

    Nej, barnvagnar är inte tillåtna inomhus.

  • Är det tillåtet att ta bröllopsfoton inne på de kungliga slotten?

    Nej, bröllopsfotografering i de kungliga slottens salar är inte möjligt.

    I samband med vigsel i Drottningholms slottskyrka, Rosersbergs slottskapell, Strömsholms slottskapell samt Ulriksdals slottskapell går det bra att fotograferas i kyrkan/kapellet, men ej i slottens salar.

  • Finns det förvaringsboxar vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: Ett fåtal förvaringsboxar finns vid Biljett & Information samt i Museum Tre Kronor. 10 kr i deposition (mynt).
    Vi rekommenderar dock att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väskor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

    Övriga besöksmål: Inga förvaringsboxar tillgängliga. Vi rekommenderar att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väsor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

  • Får jag ta med min väska in på de kungliga besöksmålen?

    Ja, mindre väskor är tillåtna, liksom ryggsäckar burna i handen eller på magen. Resväskor och väskor med hjul är inte tillåtna.

    Vänligen observera att vi ej tillhandahar förvaringsboxar (undantaget ett fåtal på Kungliga slottet). Lämna inga väskor utan uppsikt.

  • Finns det barnvagnsparkering vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: I entrén till Representationsvåningarna, vid Yttre borggården finns ett begränsat utrymme för barnvagnar. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet.

    Riddarholmskyrkan: I entrén till Riddarholmskyrkan. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet.

    Drottningholms slott: I arkaden utanför entréporten. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet. Observera att arkaden nås via en trappa.

    Övriga besöksmål: Ingen barnvagnsparkering.

Fler frågor och svar